Orzeczenie o przyznaniu któregoś ze stopni niepełnosprawności jest podstawą do korzystania z ulg i uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym. Potwierdzeniem posiadania orzeczenia jest legitymacja osoby niepełnosprawnej.
Wniosek o wydanie legitymacji osoba zainteresowana składa w powiatowym zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Legitymację osoby niepełnosprawnej wydaje powiatowy/miejski zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
Aby otrzymać legitymację należy złożyć:
a) wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej,
b) aktualne orzeczenie,
c) jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm (fotyczy osób powyżej 16 roku życia),
d) kserokopię dowodu osobistego – strony z danymi osobowymi oraz adresem zameldowania (w przypdku osób poniżej 18 roku zycia dowód osobisty jednego z opiekunów).
W przypadku składania wniosku o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16 roku życia, nie wymaga się składania zdjęcia.
Na wniosek osoby, która uzyskała orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub przedstawiciela ustawowego dziecka w legitymacji wpisuje się symbol przyczyny niepełnosprawności, jeżeli może to ułatwić danej osobie korzystanie z należnych ulg i uprawnień.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2003r. Nr 139, poz. 1328).