Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest jednostką organizacyjną wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej, która realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej i rehabilitacji społecznej oraz zawodowej mające na celu poprawę funkcjonowania rodziny, zapobieganie i przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym i dysfunkcjonalności rodzin.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Turku jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu Tureckiego. Wykonuje zadania własne Powiatu Tureckiego z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych nie zastrzeżone dla innych jednostek, określone w przepisach prawa zadania własne powiatu oraz z zakresu administracji rządowej, określone w przepisach prawa jako zadania zlecone powiatu.
PCPR realizuje także inne zadania Powiatu Tureckiego przewidziane w przepisach prawa i podejmuje inne działania wynikające z rozeznanych potrzeb.
Zadania PCPR wynikają z przepisów prawa i dotyczą w szczególności:
- prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców poprzez organizowanie różnych form opieki zastępczej.
- realizacji zadań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- działań związanych z realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej,
- prowadzenia spraw z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
- realizacji zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej i pieczy zastępczej,
- sprawowania nadzoru nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej, ośrodków interwencji kryzysowej oraz rodzinnej pieczy zastępczej,
- innych spraw przewidzianych przepisami prawa.
Przy realizacji swoich zadań PCPR współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami prawnymi i fizycznymi.
PCPR może zlecić ww. podmiotom realizację swoich zadań w trybie i na zasadach ustalonych przez obowiązujące przepisy prawa oraz Radę Powiatu Tureckiego.
Zakresy zadań wspólne dla wszystkich działów i stanowisk pracy:
- Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji nałożonych zadań.
- Organizowanie i wykonywanie zadań nałożonych przepisami ustaw na Starostę w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej i pomocy osobom niepełnosprawnym.
- Organizowanie wykonywania zarządzeń i poleceń Dyrektora PCPR.
- Przygotowanie niezbędnych materiałów i współdziałanie z organami administracji oraz innymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej i pomocy osobom niepełnosprawnym.
- Współdziałanie z innymi jednostkami państwowymi, samorządami, organizacjami społecznymi, charytatywnymi oraz związkami wyznaniowymi w zakresie zadań realizowanych przez Centrum.
- Wykonywanie innych zadań wynikających z kompetencji Starosty, Zarządu Powiatu i Dyrektora Centrum.
- Opracowywanie propozycji do rocznych planów pracy.
- Przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień.
- Rozpatrywanie spraw, badania ich zasadności oraz podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe ich załatwienie.
- Opracowanie wymaganych sprawozdań.
- Podejmowanie niezbędnych działań w celu ochrony danych osobowych i informacji niejawnych, zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie.
- Stosowanie instrukcji kancelaryjnej.
- Wzajemna współpraca oraz informowanie się o obowiązujących przepisach i rozstrzygnięciach.